12-es, 112-es és 212-es járatcsalád története

A járatok az alábbi csoportokban jelennek meg:

12, 12A, 12Agy, 12B, 12gy

1928.02.28. új járat indul 12-es jelzéssel a BART kezelésében a Városliget és a Vörösmarty tér között a Dohány (vissza Wesselényi) utcán át.

1929.11.15. hosszabb a 12-es: az 5-ös útvonalán a Dékán utcáig közlekedik.

1930.03.31. üzemzárással megszűnik.

1932.01.25. új járat indul 12-es jelzéssel a Boráros tér és a Vígszínház között a Nagykörúton át.

1932.03.14. új járat indul 12A jelzéssel a Boráros tér és a Királyhegy utca (Frankel Leó út) között.

1932.05.16. üzemzárással megszűnik a 12A. Másnap üzemkezdettől a 12-es hosszabb útvonalon, a Széna térig közlekedik.

1941.11.09. hosszabb útvonalon 12-es: a Széll Kálmán téri új végállomásig jár.

1943.11.08. üzemzárással megszűnik.

1946.11.04. újraindul a 12-es a Boráros tértől a Nyugati pályaudvarig a Nagykörúton, majd a Bajcsy-Zsilinszky út - Alkotmány u. - Kossuth híd - Bem u. - Margit krt. - Szilágyi Erzsébet fasor útvonalon a Szent János kórházig.

1947.04.06. már egészen a Honvéd utcáig jár a Nagykörúton.

1947.11.16. a 12-es a Margit hídon át közlekedik, útvonala rövidül, csak a Széll Kálmán térig jár. Az 5-ös a továbbiakban 12A jelzéssel közlekedik, a Széll Kálmán tér és az Oktogon között.

1948.02.16. hosszabb a 12A: az Oktogon helyett a Blaha Lujza térig jár.

1951.04.21. a Petőfi híd építési munkálatai miatt a 12-es Boráros téren a Ráday utcáig közlekedik a - Nagykörút - (Ráday u. - Bakáts tér - Tompa u. - Nagykörút - ) útvonalon.

1952.03.24. új járat indul 12B jelzéssel a Moszkva tér és a Rákóczi tér között csak a reggeli csúcsidőben.

1954.02.14. üzemzárással megszűnik a 12B.

1954.02.15. átszámozás: a 12A a továbbiakban gyorsjáratként, 12Agy jelzéssel közlekedik a Moszkva tér és a József utca között.

1954.11.16. átszámozás: a 12Agy ismét alapjáratként, 12A jelzéssel közlekedik.

1956.10.23. üzemszünet.

1957.01.02. új járat indul 12A jelzéssel a Moszkva tér és a Nyugati pályaudvar között. A járat másnap üzemzárással meg is szűnik.

1957.01.04. újraindul a 12-es.

1958.04.30. a 12-es a frissen átadott régi Boráros téri végállomásig jár.

1961.04.01. átszámozás: a 12-es a továbbiakban 12A jelzéssel közlekedik a Boráros tér és a Moszkva tér között a Nagykörúton át. A 45-ös pedig 12-es jelzéssel közlekedik a Karolina út - Alkotás utca - Moszkva tér - Nagykörút - Petőfi híd - Bocskai út - Karolina út útvonalon mindkét irányban.

1966.01.17. a Blaha Lujza téri aluljáró építése miatt a 12-es és a 12A terelve, az Oktogon felől a - Wesselényi u. - Nyár u. - Gyulai u. - Kőfaragó u. - Rökk u. - Kis Salétrom u. - ( - József u. - Auróra u. - Kiss József u. - Hársfa u. - Barcsay u. - ) útvonalon közlekedik.

1977.01.01. a 112A a továbbiakban 12Agy jelzéssel közlekedik.

1978.09.30. a 12-es járatcsalád a Moszkva tér felől a Margit híd felé a - Margit krt. - Bem u. - Tölgyfa u. - Margit híd - útvonalon közlekedik.

1983.05.17. Boráros téri új végállomás átadása, a 12A és a 12Agy a Közraktár utcáig jár a - Nagykörút - Boráros tér - Közraktár u. - (Bakáts u. - Tompa u. - Nagykörút - ) útvonalon.

1988.01.03. üzemzárással megszűnik a 12A és a 12Agy.

1989.09.02. rövidebb a 12-es: a Boráros tér és a Moszkva tér között jár, de csak a budai oldalon. Útvonala amúgy változatlan.

1995.08.01. rövidebb a 12-es: a Boráros tértől csak a BAH csomópontig jár.

2008.08.21. átszámozás: a 12-es a továbbiakban 212-es jelzéssel közlekedik.

112, 112A

1971.12.23. új gyorsjárat indul 112A jelzéssel a 12A betétjárat útvonalán.

1977.01.01. a 112A a továbbiakban 12Agy jelzéssel közlekedik.

1979.05.01. új járat indul 112-es jelzéssel a Szendrő utca és az Irányi utca között a Jagelló úton, a Hegyalja úton és az Erzsébet hídon át.

1982.11.01. a Szendrő utcán túl, a Thomán István utcáig közlekedik.

2005.07.04. a Kálvin térig jár a - Kossuth u. - Múzeum krt. - (Kecskeméti u. - Károlyi u. - aluljáró - ) útvonalon.

2009.05.23. a Kálvin tér helyett az Urániáig közlekedik a Rákóczi úton át.

2014.03.29. a 4-es metró átadásával az Uránia helyett a Bosnyák térig jár.

2016.06.04.-től esténként és hétvégéken csak a Keleti pályaudvarig közlekedik.

212, 212A, 212B

2008.08.21. átszámozás: a 12-es a továbbiakban 212-es jelzéssel közlekedik a BAH csomópont helyett az Apor Vilmos térig a Csörsz utcán át.

2009.08.22. az Apor Vilmos tér helyett Svábhegy, Fogaskerekűig közlekedik a Csörsz u. - Böszörményi út - Orbánhegyi út - Istenhegyi út útvonalon.

2010.02.08. mindkét irányban a - Böszörményi út - Jagelló út - Csörsz u. - Alkotás út - útvonalon jár.

2018.02.24.-től hétvégi napokon a 212-es a Normafáig közlekedik a 21A útvonalán.

2021.09.04. a hétvégi napokon a Normafáig közlekedő 212-es a Normafa, látogatóközpont néven létesült új végállomásig jár. A forduló szűkössége miatt a műszaki pihenőt a Gyermekvasút átjárójánál létesített fordulóban töltik el a járművezetők.

2022.08.06. a 212-es teljes üzemidőben a Normafáig közlekedik, csúcsidőben betétjárata indul 212A jelzéssel a Boráros tér és Svábhegy között.

2022.11.02. a megszűnő KFKI különjáratok pótlására új járat indul 212B jelzéssel a Boráros tér és Csillebérc, KFKI között.