5-ös és 105-ös járatcsalád története

A járatok az alábbi csoportokban jelennek meg:

5, 5A, 5B, 5gy, 105

1927.07.19. új járat indul 5-ös jelzéssel - az erre közlekedő omnibuszvonal kiváltására - a Ferenc József tér - Lánchíd - Fő u. - Hattyú u. - Széna tér - Lövőház u. - Marczibányi tér útvonalon.

1928.01.30. a Marczibányi tér helyett a - Széna tér - Retek u. - (Dékán u. - Olasz fasor - ) útvonalon a Dékán utcáig közlekedik.

1929.07.01. hosszabb útvonalon, a Szent János kórházig közlekedik (Júlia utca).

1929.11.15. összevonásra kerül a 12-es járattal, így a Vörömarty téren és a Dohány utcán (vissza Wesselényi utca) át az Aréna útig közlekedik.

1930.05.28. az Olasz fasoron, a Pasaréti úton és a Hadapród utcán át a Hidegkúti útig közlekedik.

1931.10.11. csak a Pasaréti térig közlekedik.

1931.10.11. új betétjárat indul 5A jelzéssel a Széna tér és az Aréna út között.

1932.05.04. üzemzárással megszűnik az 5A.

1943.11.08. üzemzárással megszűnik az 5-ös.

1945.08.01. új járat indul 5-ös a Deák tér - Kiskörút - Gellért rakpart - pontonhíd - Attila út - Dózsa György tér - Krisztina körút útvonalon a Széll Kálmán térig. Gyorsjáratként közlekedik, 1945.09.20.-tól előadások végén az Operától indul.

1945.11.18.-tól 1945.11.22.-ig ideiglenesen a Petőfi pontonhídon, illetve a híd lezárásainak idején továbbra is a Ferenc József pontonhídon közlekedik.

1945.12.22.-től 1946.01.06.-ig a Ferenc József pontonhíd helyreállításának idejére csak a Szent Gellért tér és a Széll Kálmán tér között közlekedik.

1946.01.18. az Apponyi tértől a Belvároson és a Kossuth hídon át a Széna térig közlekedik.

1946.03.06. üzemzárással megszűnik az általános üzemanyaghiány miatt.

1946.03.20. újraindul az 5-ös a Blaha Lujza tértől a Nagykörút - Bajcsy-Zsilinszky út - Alkotmány utca - Kossuth híd - Bem József utca - Szilágyi Erzsébet fasor útvonalon át a Szent János kórházig.

1946.11.03. üzemzárással megszűnik.

1947.01.20. újraindul az 5-ös, ezúttal azonban csak az Oktogon és a Szent János kórház között, a 12-es betétjárataként.

1947.04.06. új járat indul 5A jelzéssel a Szent János kórház és a Pasaréti tér között.

1947.11.15. üzemzárással megszűnik az 5A.

1947.11.16. az 5-ös ismét a Pasaréti térig közlekedik, Pesten pedig a Szabadság téren, a Vörösmarty téren és a Dohány utcán át az Erzsébet körútig.

1948.02.16. az 5-ös ismét a Dózsa György útig (Dembinszky utca) közlekedik.

1948.02.16. új betétjárat indul 5A jelzéssel a Fogaskerekű Vasút és a Deák Ferenc tér között.

1948.10.10. üzemzárással megszűnik az 5A.

1949.11.21. az 5-ös ismét a Lánchídon át közlekedik, útvonala jelentősen egyszerűsödik.

1950.11.20. kísérleti jelleggel megindul a főváros első gyorsjárata 105-ös jelzéssel a Madách tér és a Pasaréti tér között, mindössze 9 megállóval. November 27-éig csak a reggeli csúcsidőben közlekedik, majd délután is.

1951.01.27. üzemzárással megszűnik az első gyorsjárat.

1953.05.11. új betétjárat indul 5A jelzéssel a Dembinszky utca és a Szent János kórház között. 1953.08.21.-től csak a Hársfa utca és a Moszkva tér között közlekedik.

1956.10.23. üzemszünet.

1956.11.27. újraindul az 5-ös, azonban Pesten csak a Madách térig jár.

1956.12.02. újra a Dembinszky utcáig közlekedik.

1956.12.05. a rendkívüli utasigénybevétel miatt Budán a Pasaréti tér helyett csak a Moszkva térig jár, Pasaréten a 39-es pótolja.

1957.07.15. ismét a Pasaréti térig közlekedik.

1959.09.21. új betétjárat indul 5A jelzéssel a Dembinszky utca és a Szent János kórház között.

1960.02.15. új betétjárat indul 5B jelzéssel a Madách tér és a Moszkva tér között.

1960.02.22. az 5-ös, 5A és 5B a Lánchíd felé az - Engels tér - Október 6. u. - Zrínyi u. - útvonalon közlekedik.

1962.08.04. üzemzárással megszűnik az 5B.

1968.01.01. üzemzárással megszűnik az 5A.

1971.09.01. új gyorsjárat indul 105-ös jelzéssel a Pasaréti tér és a Dembinszky utca között.

1972.12.22. üzemzárással megszűnik a 105-ös.

1972.12.23. a 2-es metró II. szakaszának átadásával az 5-ös útvonala rövidül és jelentősen módosul: a Moszkva tértől a Krisztina körúton és az Attila úton, valamint az Erzsébet hídon át a Március 15. térig közlekedik.

1974.09.02. újraindul a 105-ös gyorsjárat az alapjárat útvonalán.

1977.01.01. átszámozás: a 105-ös a továbbiakban 5gy jelzéssel közlekedik.

1990.08.31. üzemzárással megszűnik az 5gy.

1995.10.03. az 5-ös a Piarista köz helyett az Irányi utcán át közlekedik.

2008.09.06. az 5-ös a Rákóczi út - Thököly út - Mexikói út - Erzsébet királyné útja - Kolozsvár u. - Széchenyi út - Rákos út - Régi Fóti út - Kossuth u. útvonalon át Rákospalota, Kossuth utca végállomásig közlekedik (25-ös és 67V járatok kiváltása).

2013.06.01. a Baross tér új forgalmi rendjének átadása.

105-ös

1990.12.15. a 3-as metró III/B 1. szakaszának átadásával új járat indul 105-ös jelzéssel az Apor Vilmos tér és a Hősök tere között, a 4-es részleges kiváltására.

1995.03.05. a kisföldalatti felújításának kezdetekor útvonala az Erzsébet térig rövidül.

2007.09.03. a 4-es és a 4gy járat kiváltására útvonala Pesten egészen a Gyöngyösi utcáig hosszabbodik. Meghatározott indulások a Gyöngyösi utcától a Váci úti Tesco áruházig közlekednek és vissza a Gyöngyösi utcai végállomásra.

2008.07.15. üzemzárással megszűnik a betérés a Váci úti Tesco áruházhoz.

2011.05.01. a Gyöngyösi utca felé nem tér be az Erzsébet térre.

2020.11.06. a Lánchíd felé sem tér be az Erzsébet térre.

2021.06.16. és 2022.12.16. között a Lánchíd felújításának idejére az Erzsébet hídon át közlekedik.